Etykieta – dekorowanie
Etykieta - to wyrób papierowy lub foliowy, a czasem i bezpośredni nadruk na produkcie. Służy do zidentyfikowania towaru, określenia jego zawartości, daty produkcji, terminu ważności, marki, promocji i tak dalej. Etykiety mogą różnić się między sobą kształtem, materiałem i techniką wykonania zależą od produkcji albo od działań marketingowych .
Rozróżnia się następujące rodzaje etykiet:
Etykieta na mokro– najczęstszy rodzaj etykiety, używany do znakowania i zdobienia powierzchni cylindrycznych: kable, tuby, butelki.
Samoprzylepna etykieta drukowana jest na specjalnym materiale samoprzylepnym: folii bądź papierze. W produkcji etykiet samoprzylepnych wykorzystuje się klej standardowy, mocny lub odlepny. Dobór warstwy kleju zależy od powierzchni , na przykład, etykiety z odlepnym klejem stosowane są do czasowego znakowania i nie pozostawiają pozostałości po usunięciu.
Etykieta IML (In Mould Labels) –jedna z najnowszych technologii na rynku produkcji opakowań, swoje zastosowanie znalazła w przemyśle spożywczym, chemicznym i budowlanym. Polega ona na wtapianiu etykiety w materiał opakowania. W rezultacie całe opakowanie i etykieta, odporne są na działanie wilgoci, kurzu, niskiej temperatury i inne czynników.
Etykieta SSLpowstaje w wyniku zadrukowania rękawa z folii, która ulega skurczeniu na całej swej powierzchni pod wpływem ciepła. Folię zadrukowuje się po wewnętrznej stronie, dzięki temu nadruk jest odporny na uszkodzenia mechaniczne typu otarcia czy zadrapania. Etykieta SSL nadaje się do dekoracji wypukłych i wystających powierzchni i jest szczególnie polecana do produkcji opakowań butelek plastikowych z wodą mineralną, soków lub wody gazowanej. Również ta metoda znakowania wykorzystywana jest w działalności promocyjnej, gdzie trzeba połączyć kilka produktów, i w kontroli jakości w farmacji i kosmetyce.
Etykieta multitag (pig gyback) – część etykiety z podklejonym rozkładanym elementem składającym się z kilku stron tekstu. Powszechnie stosowana w przemyśle farmaceutycznym, kiedy trzeba zawrzeć znaczną ilość informacji: instrukcję leku lub specyfikację w kilku językach.
Etykieta reverse print – to rodzaj samoprzylepnej etykiety z nadrukiem lustrzanym na transparentnej folii. Kolory posiadają głębię nasycenia, są odporne na ścieranie i działanie czynników zewnętrznych.
Etykieta inteligentna, która reaguje na zmiany w środowisku zewnętrznym,najczęściej stosowana jest w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Produkty żywnościowe zawierają etykiety z identyfikatorem temperaturowym, są drukowane termoaktywną farbą i zmieniają swą barwę. Podczas ogrzewania lub chłodzenia powietrza, etykieta zmienia kolor. W perfumerii mają zastosowanie etykiety z kapsułami zapachowymi, wprowadzonymi w przezroczystą warstwę na powierzchni. Aby poczuć zapach, wystarczy delikatnie potrzeć etykietę. Ta sama technika jest stosowana w prasie i materiałach promocyjnych.